Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når vuggestuebørnene nærmer sig tre år, skal de begynde i børnehave.

Kommer jeres barn fra en anden vuggestue til Vinkelagers børnehave, aftaler vi et indkøringsforløb med jer, der tager udgangspunkt i det.

Kommer barnet fra Vinkelagers vuggestue, kender jeres barn allerede børnehaven fra "Fredagsrock" og fra de besøg vi går på i børnehaven, når tiden til skiftet nærmer sig. Vi holder også et overleveringsmøde med jer. Her deltager en medarbejder fra barnets vuggestuestue og en medarbejder fra den børnehavestue, barnet skal starte på. Vi taler om jeres barn, dets behov, om der er noget, vi skal være særligt opmærksomme på og I kan få svar på eventuelle spørgsmål.

Vi anbefaler, at I sætter nogle dage af til starten i børnehaven, sådan at I er med første dag og derefter planlægger nogle kortere dage den første uges tid: Det vil være godt for jeres barn, da starten kan være en omvæltning med mange nye indtryk.

Overgang fra børnehave til skole

Vi arbejder med at klæde de kommende skolebørn godt på til skolestart. Det år, hvor børnene fylder fem og skolestarten nærmer sig, rykker de ind på Gorillastuen, som er vores storegruppe. Her har vi - foruden alt det børnehavelivet også er - fokus på selvhjulpenhed, at kunne koncentrere sig lidt længere tid ad gangen, at være gode kammerater, at kunne samarbejde og at kunne være mere selvkørende i lege og samvær. I foråret, når starten i KKFO nærmer sig, plejer vi at have børn, der har godt styr på deres egne behov og på at være en del af en gruppe. Når de siger: "Jeg tager lige noget vand", "Kan du lige tage den der ned til mig" eller "Jeg går lige på toilettet", så ved vi, at de er ved at være klar til skiftet.

Vinkelager er i stærkt samarbejde med Damhusengens Skole. Det er et gensidigt forpligtende samarbejde mellem skoler og børnehaver om sammen at skabe trygge og udviklende børnemiljøer. Vores børn starter dog på mange forskellige skoler og det er vi opmærksomme på.