Forældresamarbejde

Når jeres barn har fået en plads i Vinkelager, starter et samarbejde. Det kalder vi et partnerskab. Partnerskabet er mellem jer som forældre og os som institution. Sammen skal vi sikre jeres barns trivsel og udvikling.

Aula

Aula er vores primære kommunikationsvej. Her kommunikeres alt lige fra stuens daglige gøremål, invitationer til møder og fester, nyhedsbreve og billeder fra dagens aktiviteter. Aula har også en beskedfunktion, hvor vi har mulighed for at kommunikere med jer om mere personlige emner. Det er her, I skriver, hvornår jeres barn kommer og går, hvem der henter, informerer hvis jeres barn er sygt, har ferie og eventuelle daglige små beskeder, som fx at jeres barn har sovet dårligt.

Daglig kommunikation og kommunikationsveje

Den daglige dialog er også vigtig. Her er det altid stuens personale, I skal henvende jer til. Når I afleverer og henter, kan der gives korte beskeder fra jer til personalet. I kan også forvente korte svar fra personalet, da fokus vil være på børnegruppen. Hvis I har brug for yderligere dialog, kan I eventuelt aftale en telefonopringning, eller en kortere snak/et møde. Vær opmærksom på, om det I har brug for at tale om, er noget børnene skal lytte på. Både jeres eget barn, men også resten af børnegruppen.

Hvis der er noget der bekymrer jer eller noget I undrer jer over, kan I altid rette henvendelse til stuens pædagoger/faste personale. I kan også henvende jer til den pædagogiske leder, enten på mail, på Aula eller personligt, hvis jeres spørgsmål ikke kan løses af stuens faste personale. Der er ligeledes altid mulighed for at kontakte klyngens leder, men det er bedst først at rette henvendelse til de medarbejdere, der er tættest på dit barn.

Hjemmets betydning for barnets trivsel

Det er vigtigt for vores samarbejde om jeres barn, at vi orienteres, når der sker ting i hjemmet som kan påvirke jeres barns trivsel. Det kan være dårlig søvn, men det kan også være store ændringer i familien, strukturelle eller følelsesmæssige, såsom sygdom/dødsfald/skilsmisse/flytning eller andet, der påvirker jer forældre, og dermed jeres barn.

Jeres forventninger til os

Når I får en plads i vores institution, har I nok en masse forventninger til, hvordan det bliver for jeres barn at gå i vuggestue eller børnehave. I har også nogle forventninger til, hvordan det bliver at være forældre og til samarbejdet med det personale, I skal aflevere jeres barn til.

Forventninger er gode og dejlige, når de bliver indfriet. Nogle gange kan man opleve, at ikke alt blev, som man havde forventet. Så kan man blive usikker, skuffet, eller måske endda vred. Derfor er dialog vigtig. Jo mere I som forældre og vi som personale kan få forventningsafstemt, når barnet starter, jo lettere bliver det at finde dialogen undervejs, både om alt det gode og om det, der er svært. Derfor skal I aldrig tøve med at kontakte os, hvis der er ting, I undrer jer over eller gerne vil vide mere om. Selv de mindste ting der er vigtige for jer, er også vigtige for os. Så del det altid med os.

Forældresamtaler og forældremøder

Når jeres barn starter, kan I som minimum forvente at få tilbudt en samtale om jeres barns trivsel og udvikling på følgende tidspunkter:

• Ved jeres barns start i vuggestuen
  • Når jeres barn er 2 år
  • Når jeres barn går fra vuggestue til børnehave og tilbud om opfølgning efter cirka 3 måneder
  • Når jeres barn er 4 år
  • Når jeres barn er 5 år (skolestatussamtale).

Samtalerne afholdes kvartalsvis og ikke nødvendigvis lige i den måned, jeres barn fylder år. De afholdes i institutionens åbningstid, og I vil blive varslet i god tid, så I kan planlægge i forhold til jeres arbejde. Både forældre og pædagogisk personale kan udover dette ønske en samtale. Det kan være samtaler om en specifik problematik, en undren, eller væsentlige ændringer i familien. Der vil blive udarbejdet en dagsorden, som I får udleveret i god tid, så I også har mulighed for at forberede jer. Efter samtalen vil I få et skriftligt referat.

Akutte samtaler hvor der er brug for, at vi taler sammen her og nu, aftales individuelt.
Til samtalerne vil der som udgangspunkt deltage to medarbejdere. Den pædagogiske leder deltager i samtaler hvor det vurderes nødvendigt, fx hvis en medarbejder ønsker sparring, møder hvor PPR er deltagende eller skal involveres, eller hvis der er uoverensstemmelser mellem personale og forældre.

Samtalen forberedes med en dialogguide, og der bruges en fast skabelon til referat og dagsorden.

Vores årlige forældremøde finder sted i efteråret. Det er også her, der er valg til forældrerådet.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen i Vinkelager. Du har dermed mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på enhedens dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker på forældremødet i efteråret. Er du interesseret i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan du kontakte vores pædagogiske leder.

Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse på Københavns Kommunes hjemmeside.