Velkommen til Vinkelager!
Vi er en kommunal, integreret daginstitution normeret til 33 vuggestuebørn og 36 børnehavebørn. Børnene er fordelt på tre vuggestuegrupper med 11 børn på hver stue og tre børnehavegrupper med cirka 12 børn på hver stue.
Vi holder til huse i stueetagen af et lejlighedskompleks, hvor vi i den ene afdeling er vuggestuen og i den anden børnehaven. Vuggestuen og børnehaven har egne legepladser, som ligger på hver sin side af lejlighedskomplekset. Vi besøger ofte og gerne hinandens legepladser, da vi er et hus, som arbejder på tværs.
I vuggestueafdelingen har vi et alrum, som både vuggestuen og børnehaven benytter. Rummet bliver brugt til motorisk udfoldelse og fordybelseslege.
Vi ligger desuden tæt på Damhussøen og Grøndalsparken, som vi besøger flittigt på vores ture ud af huset.
Pædagogisk grundlag
I Vinkelager Børnehus lægger vi vægt på nærvær, anerkendende relationer og det gode forældresamarbejde.
Vi brænder for at skabe trygge, tydelige og inspirerende rammer, hvor børnene bliver mødt og respekteret samt støttet i at udvikle og udfordre sig i et nærværende og positivt miljø.
Vores pædagogiske grundlag tager udgangspunkt i Marte Meo-principperne, hvor fokus er på det relationelle, og hvor vi arbejder ud fra en bevidsthed om, at børns udvikling og læring sker i relation til andre, både børn og voksne.
Arbejde med temaer og i mindre grupper
I Vinkelager arbejder vi med temaperioder, som har en varighed fra 6 til 12 uger. Når vi planlægger vores temaperioder, tager vi udgangspunkt i udvalgte læreplanstemaer. Det kan fx være et tema om efterår: I vuggestuen fokuserer vi måske så på krible krable-dyr som regnorme, edderkopper, bænkebidere og tusindben, som gemmer sig under fliser og træstubbe, mens børnehavens aktiviteter kan handle om "fra jord til bord", hvor vi laver marmelade af frugterne fra vores egne frugttræer på legepladsen eller vi prøver kræfter med vand og vind, når vi flyver med drager eller laver vandbaner på legepladsen.
I vores temaperioder planlægger vi dem med en rød tråd for både vuggestuen og børnehaven, der også understøtter vores arbejde på tværs af grupperne.
Som personale i Vinkelager skaber vi de overordnede rammer for leg og læring, men børnenes initiativer og nysgerrighed er en naturlig del af hverdagen, hvor vi ofte følger børnenes spor. Vi deler os fx tit i mindre grupper. På den måde kan vi målrette vores aktiviteter til den enkelte gruppe, bedre skabe nære og tætte relationer samt sikre at hvert barn bliver set, får en plads i fællesskabet og kommer til orde.