Vuggestuens hverdag består af en blanding mellem planlagte pædagogiske aktiviteter og mange rutiner, der skaber tryghed og genkendelighed, men også giver masser af muligheder for udvikling.
Rutiner
I løbet af dagen har vi fx faste rutiner bestående af tøj af og på i garderoben, oprydning, bleskift og tøj af og på, ligesom det ved frokosten handler om opmærksomhed på hinanden, at tale sammen, selv prøve at spise med ske, smide sin hagesmæk til vask efter maden osv. Vi har også morgensamling hver dag, hvor bestemte sange går igen og vi inddrager børnene. Hverdagsrutinerne er en vigtig del af det pædagogiske læringsmiljø. Vi har fokus på deltagelse, selvhjulpenhed, viden om og forståelse af egne evner, fordi det styrker børnenes selvværd, når de oplever succes og at kunne mestre fx at hjælpe til med oprydning eller selv at kunne tage tøj af og på.
Det pædagogiske læringsmiljø
Vores pædagogiske læringsmiljø i Vinkelager består af både voksen- og børneinitierede lege og aktiviteter, pædagogiske rutiner, samt planlagte og spontane lege/aktiviteter. Vi tilrettelægger læringsmiljøerne med udgangspunkt i, at børnene skal trives, lære, dannes og udvikles gennem dagligdagen, hjulpet på vej af nærværende og anerkendende voksne. De spontane aktiviteter kan ses om morgen og eftermiddagen. Her sætter vi legemiljøer op, som giver børnene mulighed for fordybelse og at bruge deres fantasi. Vi laver små aktiviteter, hvor børnene deles op og synger, får læst højt, laver puslespil, leger med dublo og meget mere.